What is Universal Design for Learning?

​​Education has borrowed the concept of “universal design” from architecture. This approach to design believes that removing features that present barriers for some will likely benefit many others as well.

What is necessary for some is good for others.

La conception universelle de l’apprentissage (CUA) est un cadre fondé sur la recherche que l’on utilise pour concevoir des programmes-cadres – c’est-à-dire, des objectifs pédagogiques, des méthodes, du contenu et des évaluations – qui donnent à tous les élèves l’enthousiasme d’apprendre et la capacité d’acquérir des connaissances et des compétences. Elle consiste à offrir simultanément de bons soutiens à l’apprentissage et une facilité d’accès au curriculum, tout en maintenant des normes élevées de réussite pour tous les élèves [2].

De la maternelle à la 12e année, on retrouve dans la classe type des élèves qui ont des niveaux de connaissance et d’habileté variés, y compris des élèves qui ont des handicaps physiques, des déficiences sensorielles ou des troubles de communication et d’apprentissage, qui proviennent de milieux culturels et linguistiques variés, ont des styles d’apprentissage variés, des troubles du développement ou des symptômes du trouble du spectre de l’autisme, etc. Essentiellement, la CUA est intégrée à la planification de l’enseignement en classe ordinaire pour que la diversité devienne la norme. La CUA offre des activités d’apprentissage grâce auxquelles les élèves ont plus d’occasions d’acquérir de l’information et de démontrer leurs apprentissages; elle offre aussi plus d’occasions de participation et d’inclusion sociale.

Watch the following video, created by the National Center of UDL, for a brief introduction to

According to Learning for All [3], “the aim of UDL … is to provide access to the curriculum for all students, and to assist educators in designing products and environments to make them accessible to everyone, regardless of age, skills, or situation.”

Learning for All highlights the following principles of UDL:

  • Universal: Give all students access to rich learning experiences that suit their learning needs and maximize their ability to progress
  • Equitable: Accommodate differences and give students opportunities to extend their learning, regardless of their background knowledge, understanding, or skill level
  • Flexible: Give students access to a variety of teaching strategies, materials, tools, and assessments
    Inclusive: Make sure the teaching strategies, materials, tools, and assessments students can choose from are responsive to their learning needs
  • Accessible: The classroom should be designed appropriately for students, so they can access all learning materials and assistive devices
  • Simple: Make sure information, instructions, expectations, and feedback are easy for students to understand and consistently communicated
  • Safe: A classroom must be a safe place, both physically and emotionally, for learning to take place

[1] (Giangreco, M., 2002)

[2] (www.CAST.org)

[3] (Ontario Ministry of Education, 2013)